mandag den 28. september 2009

prima klima

Prima klima

Madlavning hvor tanken klima beskyttelse og etisk korrekt mad håndtering er i tænkt.

Jeg vil lave mad med børn som er ok for naturen, klima og dem selv. Også den etiske tanke vil jeg inddrage i projektet. De købte råvarer skal komme fra det nærmeste stede og resterne af mad og råvarer skal ”genbruges”.

Mit mål

Børn skal vises og afprøve hvordan man kan lave mad uden at det er mere klima og natur belastende end det skal være. De skal se at der er mange muligheder for at skaffe råvarer, især i denne årstid af nære miljø. Børn skal sensibiliseres for emnet klima og hvad det betyder for helle naturen og menneskeligheden. De skal kende problematikker omkring klimaet for selv at få ønsket om at de vil yde en indsats. Jeg vil formidle viden omkring madvarer og dens dyrkning og tilberedning. Jeg vil vise at man også med ”reste kan feste”. At man kan spise to dage det samme mad men som smage anderledes fordi man har forandret nogle enkelte råvarer.

Forløbet

Det er et længerevarende projekt, som jeg nu skal lave på to uger, det er derfor kun overfladisk og den dybde som jeg enlig vil formidle kan ikke opnås.
Jeg vil starte projektet med en samtale omkring emnet og hvad de kunne mene vi skulle prøve at tilberede. Derefter vil jeg sammen med børnene købe råvare ind, som helst er direkte fra jord eller ved det sted det bliver dyrket. Så vil jeg tilberede mad med børn på forskellige måder. Komfur, ovnen og bål.


Efter forløbet vil jeg konkludere om jeg opnåede de mål jeg har sat mig.

Ingen kommentarer: