Planlægning af projekt dyre fælder
Jeg vil gerne fange nogen dyr, som lever i min biotop. Jeg har fået hjælp fra tre dygtige hjælper så at vi kan gennemføre projektet.
Baggrund for projektet
Jeg har overvejet hvad jeg kunne lave for et projekt i min biotop, og vil nu starte med dyr fælder. I tanken kom om det kom jeg fordi mine børn har fanget en del dyr og har selv laver en udstilling med dem. De havde fundet 5 tusser, 2 firben og insekter.
De har beskæftiget sig rigtig meget med det, og jeg tænkte at mit projekt kunne udvide deres projekt.
Jeg vil gerne fange nogen dyr, men også processen derhen indebære meget læring.
Planen er at børn selv skal grave hulet til fælder, så aldersgruppen har jeg lagt fast fra 4 år og op.
De skal være i stand til at grave på en bevokset undergrund.
Desuden mener jeg at det er vigtig at børn er gammel nok for at de kan omgår de små dyr uden at de bliver kvæstet.
Jeg har paner om at når der falder dyr i fælder så skal vi sammen finde ud af hvilke dyre det er. Jeg har to bøget om insekter, og havens dyr. Jeg håber at vi kan klare os med dem. Ellers skal jeg kigge på nettet, men det syns jeg er den sidste udvej for her kan børn ikke deltage på den samme måde.
Efter vi har bestemt dyr, bliver de flyttet over i vores dyr hus (zoologiskhave).
Her skal de bo et stykke tid, så at børn kan iagttage dem, fordre dem og røre ved dem.
Projektet afslutter med at vi lader dyrene fir igen.
Børnenes læring
De skal koordinere arme og ben når de graver fælderne ned. De skal være velholdende for det tager tid at grave i skovbund. Så skal de bruge deres finmotorik når de ligger jord tæt omkring deres fælder. Når fælderne er lagt, skal de øve sig i tålmodigheden. Det kan være hårdt for børn at de skal vente en eller flere døgn, før de har fanget noget. De skal også lære at de ikke selv kan bestemme hvilke dyre de fanger. Det kan være skuffende når de andre fanger de dyre man selv gerne vil har. Dermed skal de lære at håndtere frustrationer.
Efter der er blevet fanget nogen dyre skal de bestemmes. Det skal primært være det barn som har fanget det dyr som må holde bogen og bladre i den. Det er vigtigt for det barn at det selv finder ud af hvilket dyr det har fanget. For det barn skal også ”selv” sørge for foder. Og føle sig ansvarlig for sin dyr. Barnet lære at det selv er i stand til at finde informationer og viden omkring det dyr, det giver barnet måske en anden gang motivationen til at løse noget af egen kraft.
Ved børn som ikke er, vandt til at være vedholdende kan det være svært at holde det ud at et andet barn har fundet et dyr og det ikke. Her gælder det om at man motiver barnet til at være tålmodig, men uden at man lover det at det vil fange noget.
Jeg mener at det er en meget vigtig og prægende moment for det barn, at det oplever at det ikke få sit behov dækket omgående. At det skal vente på succesen.
De børn som har funden dyre lære at være ansvarlig for et andet væsen. De lærer at det dyr er afhængige af det. Barnet kan opbygge tillid til sig selv ved denne opgave.
De lære noget om dyrenes adfærd om deres biologi og leve rum.
De lærer noget om fællesskab, sociale kompetencer, sprog udvikling bliver stimuleret, ordforråd bliver udvidet, finmotorik bliver forfinet, visuel lære de at søge og finde små dyre og planter deres dyre spidser. Der er et hav af mulige læring i dette projekt.
Jeg vil løbende dokumentere, hvordan projektet fremskrider.
lørdag den 9. maj 2009
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
1 kommentar:
Hej Nadja
Det er spændende, hvad I mon fanger hent evt. lidt fælde inspiration her: http://idaguldager.blogspot.com/2006/04/smkravl-duft-flder.html
Venlige hilsner
Ida
Send en kommentar